Търсене в този блог

петък, 10 септември 2010 г.

За Прит Пярн

 Малко за Прит Пярн


Публикувах по-долу третия  самостоятелен филм на Прит Пярн, 1981г. – „Упражнения по пътя към самостоятелния живот”. Качеството е лошо, но аз го публикувах тука съвсем информативно – за тези, които ще присъстват на  неговия и на съпругата му workshop, а дори още повече за тези, които нямат възможност да присъстват.  Прит Пярн е правил филма на 35-годишна възраст и вие ще се запитате защо толкова късно започва пътя си в анимационното кино. Но той е работил като еколог и ботаник, а рисуването и карикатурата са му били хоби. През 1971г. го поканват да бъде художник-постановчик на един филм на Райн Раамат и след още шест години дебютира със самостоятелен филм –„Кръгла ли е земята?”.
За стила му критиците ще кажат: гротеска, черен хумор, сюрреализъм с комичен ефект, суров, условен и нерафиниран рисунък и пр. Но на мене ми харесаха няколко коментара в You tube под съвместния му с Яно Полдма филм “1895”, (1995г.), посветен на стогодишния рожден ден на киното. Тe гласят така:”  Толкова странен и толкова добре направен, наистина е удивителен! Не мога да обясня атмосферата, но наистина ме хваща!”
Следващият коментар е следният: Не разбирам.”
       И накрая: « Фантастична анимация, много нереална и добре пасва с носталгията ми. Аз съм само на 17, но съм гледал Mr Bean и други телевизионни програми от 80-90 години и този стил го разбирам. Харесва ми неограничената свобода и непредвидимост, прилича ми на черните комедии на Дейвид Фърт и пр. Пярн е гений!”
       Както често става с много други талантливи и оригинални автори, и Пярн става пример за подражание на много други, може би талантливи, но не особено оригинални автори. Някои направо го копират и колкото повече го копират, толкова повече аз лично губя интерес към "гротеската, черния хумор, сюрреализма с комичен ефект, суровия, условен и нерафиниран рисунък и пр." (Тук цитирам себе си.) От друга страна, това е много сложна тема - Прит Пярн от 1994-5г. преподава анимация в Турку, Финландия и вероятно яркият му талант оказва влияние върху студентите му, дори и без той да го иска. 
       Мнозина от студентите му може би работят в небезизвестното студио "Кlasky& Czupo", които са от малкото американски студия, работещи с емигранти предимно от Източна  Европа. Това си личи в стила им - "A-a-ah.Real monsters!", " Rugrats" , участие в «Сем. Симпсън» и т.н. Но "Кlasky& Czupo" заслужават отделно внимание, защото успяха да наложат в големия пейзаж на американската анимация източноевропейски отпечатък.
       Филмографията на Прит Пярн ще намерите в интернет, но аз за всеки случай ще я публикувам съкратена тука за тези, които ги мързи да ровят:
  • ...And Plays Tricks (... И прави номера, 1978)
  • The Triangle (Триъгълникът, 1982)

  • Time Out (Пауза, 1984)
    Голямата награда на Варненския фестивал, 1985г.

  • Breakfast On The Grass (Закуска на тревата, 1987)

  • 1895 (1995)  (съвместно с Яно Полдма)


  •  Night Of The Carrots (Нощта на морковите, 1998)

  • Frank And Wendy (Франк и Уенди, 2003-2005)( съвместно с Юло Пикоф, Прит Тендер и К. Янчия)
  • http://www.youtube.com/watch?v=_p5hr-szHcw&feature=related
  Не публикувах многото други награди, освен тези от Варненския фестивал, както и няколкото реклами, които също са взели доста награди.
  
      

Няма коментари: